Прэзэнтацыя "Сусвет. Сонечная сістэма"

Як адбывалася стварэнне Сусвету? Што гэта такое?
Сонечная сістэма, ці вялікая яна?

Аб гэтым раскажа гэтая прэзентацыя.

Download
Матэрыял для друку
сусвет.pdf
Adobe Acrobat Document 2.5 MB

Як расказазаць дзіцёнку пра Сусвет
Неабсяжнасць зорнага неба невытлумачальнай сілай прыцягвае да сябе погляды людзей, зачароўвае, гіпнатызуе, напаўняе душу ціхай і далікатнай радасцю, адчуваннем адзінства з усяго Сусвету. І калі нават дарослы чалавек ўяўляе парой дзіўныя карціны, то што ж казаць пра дзяцей,, якія жывуць у казачных, фантастычных светах, лётаюць у сне і мараць пра касмічныя вандраванні. Калі Ваша маляня дарасло да ўзросту "чамучак" і засыпае вас пытаннямі пра тое, чаму зоркі свецяцца, хто прыдумаў лета, ці далёка да сонца і што такое камета, самы час у даступнай форме пазнаёміць яго з асновамі астраноміі, дапамагчы зразумець прыладу навакольнага свету, падтрымаць даследчую цікавасць.

Планеты і зоркі

Пачаць знаймства з астраноміяй трэба ў простай форме.
Распавядзіце пра тое, што наша Зямля - гэта велізарны шар, на якім знайшлося месца і рэкам, і горам, і лясам, і пустэльням, і, вядома, усім нам, яго жыхарам. Наша Зямля і ўсё, што яе атачае, завецца Сусветам ці космасам. Космас вельмі вялікі, і колькі б мы не ляцелі ў ракеце, мы ніколі не зможам дабрацца да яго краю.
У Бібліі дакладна напісана, што Бог стварыў Сонца і Месяц і зоркі на чацвёрты дзень Стварэння.
Акрамя нашай Зямлі, існуюць і іншыя планеты, а таксама зоркі. Зоркі - гэта велізарныя шары якія свецяцца.
Сонца - таксама зорка. Яно размешчана блізка да Зямлі і таму мы бачым яго святло і адчуваем цяпло. Ёсць зоркі ў шмат разоў больш і гарачэй за Сонца, але яны свецяць так далёка ад Зямлі, што здаюцца нам усяго толькі маленькімі кропкамі на начным небе.
Параўнаеце разам з дзіцяці святло ліхтарыка днём і ўвечар у цемры. Днём пры яркім асвятленні прамень ліхтарыка амаль не бачны, затое ён ярка свеціць увечар. Святло зорак падобны на святло ліхтара: днём яго засланяе сонца. Таму зоркі можна ўбачыць толькі ўначы.
Планеты, шыхт!
Вось мы і дабраліся да планет Сонечнай сістэмы. Распавядзіце малечы, што акрамя нашай Зямлі, вакол Сонца кружыцца яшчэ 8 планет. У кожнай планеты свой шлях, які завецца арбіта. Запомніць назвы і чарговасць планет маляню дапаможа "Астранамічная лічылка"

Я лічыць усё прывык,
І планетам дам падлік.
Меркурый - раз, Венера - два-з,
Тры - Зямля, чатыры - Марс.
Пяць - Юпітар, шэсць - Сатурн,
Сем - Уран, восьмы - Няптун,
Распавядзіце, што ўсе планеты Сонечнай сістэмы вельмі адрозніваюцца па памеры. Калі прадставіць, што самая вялікая з іх, Юпітар, памерам з вялікі кавун, то найменшая, карлікавая планета Плутон, будзе падобная на гарошынку. Для бачання зноў звернемся да мадэлі. "Сонца" з поспехам заменіць вялікі мяч. Мячы паменш можна выкарыстоўваць для дэманстрацыі Юпітара і Сатурна (апраніце на яго "кольца" з паперы), а астатнія планеты вылепіце з пластыліну, імкнучыся хоць трохі прытрымвацца прапорцый. Зараз размесцім у цэнтры пакоя наша "сонца", выкладзем вакол "арбіты" з каляровых нітак, а на іх - "планеты" і іх назвы, напісаныя на палосках паперы. Маляня з задавальненнем пагуляе ў хатні планетарый, пакажа, "як лётаюць планеты", і нават сам пабегае вакол "сонца", малюючы, напрыклад, Зямлю. Можна паступіць інакш. Займіцеся з дзіцем творчасцю, намаляваўшы Сонца і планеты на лістах кардона. Затым выражце іх і падвесьце на нітачках да люстры, а яшчэ лепш - да столі, прымацаваўшы ніткі маленькімі кавалачкамі скотчу. Зараз маляня з задавальненнем будзе праводзіць экскурсіі ў свой "планетарый" для бабулі, дзядулі і сяброў.
У госці да зорак
Выдатна, калі адпачываючы ў вёсцы ў бабулі, вы з малянём прысвеціце некалькі вечароў назіранню за зоркамі. Не сакрэт, што менавіта ў аддаленасці ад гарадскога асвятлення неба паўстае перад намі ва ўсёй красе, дзівячы нас незлічонай колькасцю зорак, якія раптам становяцца бачныя. Пошук на небе тых ці іншых сузор'яў - захапляльны і карысны занятак. І няма нічога страшнага, калі маляня выб'ецца са звыклага рэжыму і ляжа спаць крыху пазней. Затое ён разаўе назіральнасць і памяць, абстрактнае мысленне і фантазію, пазнае шмат новага і цікавага. Калі вы самі не вельмі добра арыентуецеся ў сузор'ях, не бяда. Практычна ва ўсіх дзіцячых кнігах па астраноміі ёсць карта зорнага неба. Уважліва разгледзіце з малянём тое ці іншае сузор'е, а потым паспаборнічайце, хто хутчэй адшукае яго на небе. Гэта задача не з лёгкіх.
Шматлікія сузор'і носяць свае імёны са спрадвечных часоў. Старажытныя людзі ўзіраліся ў начное неба, уяўна злучалі зоркі лініямі і ўяўлялі сабе розных жывёл, прадметы, людзей, міфалагічных герояў. У розных народаў адно і тое ж сузор'е магло звацца па-рознаму. Усё залежала ад таго, што падказвала людзям іх фантазія. Так усім вядомая Вялікая Мядзведзіца малявалася і як коўш, і як конь на прывязі. Са шматлікімі сузор'ямі злучаны дзіўныя легенды. Было б выдатна, калі б мама ці тата прачыталі загадзя некаторыя з іх, а потым пераказалі маляню, разам з ім узіраючыся ў зоркі і спрабуючы ўбачыць легендарных істот.
Загадкавы Месяц
Нават карапуз ужо з захапленнем разглядае на небе Месяц. А для маляняці, якое падрасло, гэты спадарожнік Землі можа стаць цікавым аб'ектам вывучэння. Бо Месяц такі розны і ўвесь час змяняецца ад ледзь прыкметнага сярпа да круглага яркага прыгажуна. Што б растлумачыць маляню прычыну гэтых змен, ізноў звернемся да нашай мадэлі з глобусам. Толькі зараз да яе дадасца яшчэ і маленькі мячык - "Месяц". Пакажыце юнаму астраному, як Месяц круціцца вакол Зямлі і што адбываецца з асвятленнем. Растлумачыце, што такое маладзік, поўня, які расце і змяншаецца Месяц.
Для таго, каб лепш зразумець і запомніць фазы Месяца, завядзіце з дзіцём дзённік назіранняў, дзе кожны дзень будзеце замалёўваць Месяц такой, які ён бачны на небе. Калі ў нейкія дні хмары перашкодзяць вашым назіранням - не бяда. Усё адно такі дзённік будзе выдатным навочным дапаможнікам.

Вядома, маляню будзе цікава пазнаць, што знаходзіцца на Месяцы. Распавядзіце яму, што паверхня Месяцы пакрыта варонкамі-кратарамі, якія ўзніклі ад сутыкнення з астэроідамі. Калі разглядаць Месяц у бінокль, то можна заўважыць няроўнасці яго рэльефу і нават кратары. Правядзіце такі эксперымент. Насыпце ў кубак ці талерку горку мукі. Пасля кіньце туды шарык. Асцярожна выміце шарык і атрымаеце падабенства кратара. На Месяцы няма атмасферы, таму ён не абаронены ад астэроідаў. А вось Зямля абаронена. Калі каменны аскепак трапляе ў яе атмасферу, ён тут жа згарае. Хоць часам астэроіды бываюць настолькі шустрымі, што ўсёткі паспяваюць даляцець да паверхні Зямлі. Такія астэроіды завуць метэарытамі. Схадзіце з малянём у музей прыроды. Аскепкі метэарытаў пакідаюць дзеткам незгладжальнае ўражанне.

Comments: 2
  • #2

    мікалай (Wednesday, 03 October 2018 21:15)

    прэзэнтацыя мне спадабалася

  • #1

    Дарья (Sunday, 08 October 2017 08:35)

    Классная презентація