Сёння наш мозг і нярвовая сістэма будуць вывучаць самі сябе. Менавіта дзякуючы галаўному мозгу мы можам чытаць, разважаць, вучыцца, размаўляць, рухацца, бегаць і прыгаць.
Галаўны мозг – гэта вялікая і цікавая тэма для вывучэння, асабліва калі прыцягнуць да яе вывучэння вопыты і выпрабаванні.
Пачнем з вопыта па вымярэнні хуткасці рэакцыі.
Тут усё проста. Бярэм доўгую лінейку (не менш за 30 см). Папрасіце дзіця зручна сесці і пакласці руку на стол так, каб кісць звісала. Трымайце лінейку так, каб яе нуль быў адразу над рукой дзіцяці. Задача – злавіць лінейку і праверыць тым самым, на колькі хутка праходзіць нярвовы імпульс. Спачатку вочы дзіцяці бачаць, што дарослы адпусціў лінейку, гэты імпульс ідзе ў мозг, дзе ён апрацоўваецца, улічваецца жаданне злавіць лінейку, і выдаецца задача цягліцам сціснуць пальцы рукі. Можна некалькі разоў паўтарыць эксперымент, і вы заўважыце, што вынік будзе паляпшацца, бо мозг ужо будзе знаёмы з гэтай задачай.
Другі вопыт пакажа як дзейнічаюць паўшар’і мозга. Папрасіце дзіця адной рукой гладзіць сябе па жываце, а другой стукаць па галаве. Далёка не адразу гэтыя дзеянні без памылак можа выканаць і дарослы. Эксперымент можна працягваць, мяняючы заданні: адной рукой піліць, другой забіваць цвікі і г.д. Як правіла вядучая рука (у праўшы – правая, у ляўшы – левая) будзе выконваць заданні правільна, а вось іншая будзе блытацца.
Яшчэ адзін вопыт на працу паўшар’яў. Напішыце па аркушы паперы назвы шасці колераў, але карыстайцеся алоўкам іншага колеру, як на прыкладзе.
Спачатку прапануйце вучню прачытаць словы. Збольшага з гэтым спраўляюцца проста. А другая задача – назваць колер алоўка, якім напісана слова. Тут лёгка заблытацца і даросламу. За ўспрыняццё сэнсу адказвае левае паўшар’е, а за ўспрыняццё колеру – правае. Вось у такіх задачах яны адзін аднаму перашкаджаюць.
Варта таксама спрабаваць развіваць у дзяцей “слабое” паўшар’е. Добра дапамагае ў гэтым пісанне не асноўнай рукой, навучанне тэхніцы сляпога друкавання, або проста замена рук у звыклай абстаноўцы (есці не вядучай рукой, пачысціць зубы і г.д.)
Падбярыце таксама свайму дзіцяці некалькі задачак на логіку, якія адпавядаюць узросту. Для тых, хто ведае літары і гукі выдатна падыходзяць рэбусы, для меншых – загадкі, для старэйшых – дэтэктыўныя задачкі.
Зрокавыя ілюзіі зацікавяць дзяцей інфармацыяй пра працу вачэй. Каб зразумець працу вушэй пакажыце дзіцяці вопыт з дынамікам, вадой і крухмалам. Гэты вопыт пакажа узаемасувязь гука і удара.
Таксама можаце праверыць мапу смакаў языка з дапамогай цытрыны, салодкага кампоту, какао без цукру і салёная вады. Вазьміце ватную палачку, абмакніце у адну з вадкасцяў і намацайце ёй на якой частцы языка смак праявіцца найбольш.
Але найперш паглядзіце разам з дзеткамі нашу прэзентацыю.